Smarowanie lozyska odbywa sie niekiedy bezposrednio przez otwór w pokrywie

W celu zmniejszenie sił tarcia między powierzchnie trące wprowadza się warstwę smaru, który rozdziela te powierzchnie, wskutek czego zmniejsza ich zużycie i nagrzewanie. Brak lub niedostateczna ilość smaru może spowodować nagrzewanie się powierzchni – trących i tworzenie się zadr, co zmniejsza okres zdatności do użytku tych części, wywołuje przerwy w pracy maszyny wskutek potrzeby naprawy witerek i może spowodować poważne uszkodzenia i zniszczenie maszyny. Smarowanie łożyska odbywa się niekiedy bezpośrednio przez otwór w pokrywie . łożyska, częściej Jednak w otwór ten wstawia się smarownicę. Przy stosowaniu smarów gęstych ustawia się zwykle na łożysku smarownicę puszkową. Smarownica taka składa się z dwóch części: zbiorniczka i pokrywki. [patrz też: pręty z aluminium, gabloty aluminiowe, magnesy neodymowe ]

Powiązane tematy z artykułem: gabloty aluminiowe magnesy neodymowe pręty z aluminium