W zaleznosci od rodzaju tarcia wystepujacego w lozyskach rozróznia sie lozyska slizgowe i lozyska toczne

Przy przesuwaniu na przykład ciężkich maszyn często podkłada się pod nie wałki. W tym samym celu stosuje się łożyska kulkowe i rolkowe. Nie należy jednak stąd wnioskować, że siła tarcia jest zawsze szkodliwa, przeciwnie – są przypadki gdy siła ta jest konieczna. Gdyby nie było siły tarcia, ruch parowozu po szynach byłby niemożliwy; nie można byłoby stosować również napędu pasowego, gdyż pasy ślizgałyby się po kołach. Na pracy sił tarcia oparte jest działanie szeregu mechanizmów, jak na przykład przekładni ciernej i urządzeń hamulcowych wciągarki napędowej. W zależności od rodzaju tarcia występującego w łożyskach rozróżnia się łożyska ślizgowe d łożyska toczne; w łożyskach tocznych straty przy pokonywaniu oporu tarcia są kilkakrotnie mniejsze niż w łożyskach ślizgowych. [patrz też: drabiny aluminiowe, taśmy mosiężne, Profile aluminiowe ]

Powiązane tematy z artykułem: drabiny aluminiowe Profile aluminiowe taśmy mosiężne